خدمات فنی مهندسی

مشاوره، تعریف پروژه و ارائه طرح های توجیهی

کسب درآمد از محل احداث نیروگاه های خورشیدی مهم ترین عامل جذب سرمایه ها به حوزه انرژی های تجدید پذیر می باشد. اما این انگیزه با داشتن یک طرح جامع که به بررسی تمامی پارامتر های اقتصادی پروژه می پردازد جذاب تر می شود. این طرح ها که با عنوان طراح های توجیهی فنی و اقتصادی شناخته می شوند مهمترین قدم برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر می باشند. در این طرح ها با بررسی هزینه ها و درآمد ها در طی دوره کارکرد نیروگاه، میزان سودآوری آن را بطور دقیق محاسبه می کنند و نتایج آن قابل مقایسه با سایر طرح های اقتصادی مثل سرمایه گذاری در بانک ها می باشد. سولار گستر شهران با استفاده از طرح های دقیق فنی و اقتصادی قابلیت تعریف پروژه ها باتوجه به خواسته مشتریان را دارد و آینده این طرح ها را برایشان ترسیم می کند.

معمولا نگاه سرمایه گذاران به احداث نیروگاه را می توان از سه دیدگاه بررسی کرد:

  1. احداث نیروگاه براساس هزینه سرمایه گذاری موجود

بطور متداول مقدار سرمایه گذاری شما، ظرفیت نیروگاه شما را مشخص می کند. اما نکته ای که برای سرمایه داران مهمتر است دانستن زمان بازگشت سرمایه شان می باشد. درآمد هر نیروگاه به ظرفیت، میزان تابش خورشیدی، تکنولوژی استفاده شده در تجهیزات نیروگاه و تلفات کلی آن بستگی دارد. لذا در این فاز پس از ارائه طرح فنی اولیه مختلف درآمد و هزینه های هر طرح محاسبه شده و بازگشت سرمایه و نرخ سودآوری نیروگاه مشخص خواهد شد و در نهایت بهترین طرح به انتخاب مشتری می رسد.

  1. احداث نیروگاه براساس میزان درآمد مورد انتظار

یک مثال می زنیم: درآمد نیروگاه های خورشیدی هر سال با توجه به رشد تورم و نوسانات ارز افزایش می یابد. در برخی مواقع مشتریان به دنبال پوشش هزینه های ثابت خود با سرمایه گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی هستند. مثلا فرض کنید یک کارخانه سالانه معادل 100 میلیون تومان حقوق به پرسنل خود پرداخت می کند و هرسال براساس نرخ تورم باید حقوق ها را افزایش دهد. مدیر کارخانه برای کاهش هزینه ها با سرمایه گذاری در احداث نیروگاهی که درآمد سالانه ای معادل 100 میلیون تومان و بازگشت سرمایه ای 4 ساله دارد، حقوق پرسنل را می پردازد و نگرانی بابت افزایش حقوق سال های آتی نخواهد داشت. پس از سال 4 ام تمامی هزینه های احداث نیروگاه به سرمایه گذار بر می گردد ولی نکته مهم آن است که از سال 4 ام تا سال 20 ام نیروگاه همچنان درآمد دارد و صاحب کارخانه از محل همین درآمد می تواند حقوق پرسنل خود را پرداخت کند. درواقع مالک کارخانه در ابتدا حقوق 4 سال پرسنل را یکجا پرداخت می کند و تا 20 سال دغدغه ای بابت پرداخت حقوق ندارد.

  1. احداث نیروگاه براساس مساحت زمین موجود

نیروگاه های خورشیدی به ازای هر مگاوات 1.5 هکتار فضا نیاز دارند که در جدول ذیل مساحت مورد نیاز نیروگاه برحسب توان مورد نیاز آورده شده است. لذا در صورت محدودیت فضای موجود این پارامتر در انتخاب سایز نیروگاه تاثیر گذار خواهد بود.

مطالعات اتصال به شبکه

یکی از مجوز های سه گانه جهت اخذ پروانه احداث نیروگاه، به مجوز اتصال به شبکه معروف است. این مجوز از آن جهت ضروری است که به مطالعات مربوط به شبیه سازی اتصال نیروگاه به شبکه سراسری توزیع برق می پردازد و در نتیجه مشخص می گردد که شبکه برق توانایی جذب توان تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی را دارد یا خیر و همچنین در صورت وقوع سناریو های مختلف مانند کم باری شبکه، اضافه بار، افت ولتاژ و یا اتصال کوتاه چه رویدادی برای تولید نیروگاه قابل پیشبینی خواهد بود.

مجموعه مطالعاتی که در این بخش توسط شرکت سولار گستر شهران صورت می پذیرد شامل موارد ذیل می شود:

1 مطالعات پخش بار
2 مطالعات اتّصال کوتاه
3 مطالعات پایداری گذرا
4 مطالعات کیفیت توان
5 مطالعات هماهنگی حفاظتی
6 مطالعات سیستم زمین

این مطالعات عموما توسط نرم افزار های تخصصی مطالعات شبکه نظیر Power Factory و Etap انجام می گردد.

مشاوره رایگان تا اخذ مجوز احداث نیروگاه خورشیدی

شرکت سولار گستر شهران جهت رفاه سرمایه گذاران و افزایش سرعت روند اخذ مجوز بر براساس تجربیاتی که در زمینه اخذ حدود 12 مگاوات نیروگاه خورشیدی تاکنون تاکنون کسب کرده است، تمامی مراحل مشاوره، امکانسنجی اولیه و فرآیند ثبت نام را بصورت رایگان برای سرمایه گذار محترم انجام می دهد.